ব্রিটিশ আমলে ভারতের শিক্ষানীতি: (British education policy).

ব্রিটিশ আমলে ভারতের শিক্ষানীতি: (British education policy).

ব্রিটিশ ইস্ট ইন্ডিয়া কোম্পানি ভারতের প্রথমদিকে শিক্ষা বিস্তারের কোন আগ্রহ দেখায়নি। পরবর্তীকালে ভারতে শিক্ষা বিস্তারে যেসব উদ্যোগ নিয়েছিলেন তা সবই ছিল তাদের স্বার্থ রক্ষার জন্য অর্থাৎ দেশবাসীকে কেরানি করে রাখার জন্য। ব্রিটিশ ইস্ট ইন্ডিয়া কোম্পানি ভারতের শিক্ষা বিস্তারে যেসব পদক্ষেপ গুলি নিয়েছিল সেগুলি নিম্নের আলোচনা করা হলো:

During the British rule, the educational policy in India was primarily aimed at promoting English education. This was seen as a way to create a class of educated Indians who could assist the British administration. The impact of this policy was profound, affecting social structures and leading to a gradual shift in the educational landscape of India.

The Charter Act of 1813 was a significant milestone in Indian education policy, as it marked the beginning of government involvement in education. However, it was not until the formation of the General Committee on Public Instruction in 1823 that more concrete plans were laid out.

চার্টার অ্যাক্ট,১৮১৩:

These discussions led to a divide in educational philosophy, with Orientalists advocating for the preservation of traditional Indian knowledge and Anglicists promoting Western education. This ideological battle set the tone for future educational initiatives in India.

  • ব্রিটিশ পার্লামেন্ট ইস্ট ইন্ডিয়া কোম্পানিকে ভারতে শিক্ষাখাতে প্রতিবছর ১ লক্ষ টাকা খরচ করার নির্দেশ দেয়।
  • ১৮২৩ সাল পর্যন্ত কোনো অর্থ ব্যয় করা হয় না, তার প্রধান কারণ ছিল — শিক্ষানীতি নিয়ে ঐক্যমত ছিল না।
  • ১৮২৩ সালে একটি কমিটি গঠন করা হয় (General Committee on public instruction) – One group of members wanted to utilize the funds in the development of oriental education i.e. Sanskrit and Arabic/Persian. তাদেরকে বলা হত “Orientalist“.
  • যেমন- H. T. Princep এবং H. H. Wilson. The other group known as 1970 ‘Anglicist’ was more in favour of English education.

চার্টার অ্যাক্ট,১৮৩৩:

The Charter Act of 1833 significantly increased the budget for education to 10 lakh rupees annually, reflecting a growing recognition of the importance of education in governance. This change allowed for the establishment of more schools and colleges across India and an increase in educational opportunities for the Indian populace.

মেকল মিনিট (মেকলের প্রতিবেদন):

Macauley believed that the spread of English education among the educated classes would eventually influence even the lower strata of society. His theory of infiltration suggested that education would have a trickle-down effect, thus gradually uplifting Indian society as a whole.

Macauley’s Minutes in 1835 emphasized the need for English education, arguing that it would elevate the educational standards of Indians. This policy not only aimed to create a workforce that was skilled in English but also sought to promote Western values and thought among the Indian population.

উডের ডেসপ্যাচ,১৮৫৪:

Wood’s Dispatch of 1854 is often regarded as the Magna Carta of education in India, advocating for a comprehensive educational system that included provisions for teacher training and the establishment of universities. This dispatch laid the groundwork for modern education in India.

১৮৫৪ সালে ১৯ জুলাই, বোর্ড অফ কন্ট্রোলের সভাপতি চার্লস উড ‘উডের ডেসপ্যাচ’ প্রকাশ করেছিলেন।

যাতে বলা হয়—

  • জনগণের শিক্ষার দায়িত্ব সরকারের এবং সেটি সুষ্ঠুভাবে রূপায়িত করতে হবে।
  • প্রাথমিক ক্ষেত্রে মাতৃভাষায় ও উচ্চ শিক্ষায় ইংরেজি ভাষায় শিক্ষার সুপারিশ করা হয়।
  • প্রত্যেক রাজ্যে আলাদা শিক্ষা দপ্তর তৈরি করতে বলা হয়।
  • কলকাতা, মাদ্রাজ ও বোম্বেতে বিশ্ববিদ্যালয় স্থাপনের কথা বলা হয়।
  • শিক্ষকদের জন্য আলাদা প্রশিক্ষণের কথা বলা হয়।
  • এই আইনে নারী শিক্ষার কথা বলা হয়।

উডের ডেসপ্যাচকে ভারতে পাশ্চাত্য শিক্ষা বিস্তারের ম্যাগনা কার্টা বলা।

হান্টার কমিশন,১৮৮২:

প্রাথমিকে পাশ্চাত্য শিক্ষার ক্ষেত্রে সুপারিশ করে।
ভারতীয় সদস্য: কে টি তিলং, স্যার সৈয়দ আহমেদ প্রমুখ।
হান্টার কমিশন স্যার উইলিয়াম হান্টারের নেতৃত্বে Woods Despatch (১৮৫৪) -এর কার্যকারিতা ও প্রয়োগ দেখার জন্য লর্ড রিপনের সময় গঠিত হয়।

র‍্যালে কমিশন (Releigh Commission):

র‍্যালে কমিশন ১৯০২ সালে গঠিত হয়।
ভারতীয় সদস্য: গুরুদাস বন্দ্যোপাধ্যায় ও সৈয়দ হুসেন বিলগ্রামী। এই কমিশনের সুপারিশ অনুযায়ী ১৯০৪ (The Indian Universities Act, ১৯০৪) তৈরি হয়।

স্যাডলার ইউনিভার্সিটি কমিশন, ১৯১৭-১৯:

ভারতীয় সদস্য স্যার আশুতোষ মুখার্জী ও জিয়াউদ্দিন আহমেদ। কলকাতা বিশ্ববিদ্যালয়ের জন্য এই কমিশন গঠিত হলেও এর সুপারিশ সমস্ত বিশ্ববিদ্যালয়ের জন্য কমিশন গঠিত হলেও এ ছিল। এর অপর নাম কলকাতা বিশ্ববিদ্যালয় কমিশন।
এই কমিশনে সুপারিশগুলি হল—

The recommendations of the Wood’s Dispatch were crucial as they emphasized the government’s responsibility in providing education and called for the establishment of universities in major cities like Calcutta, Madras, and Bombay.

The Hunter Commission of 1882 aimed to assess the effectiveness of previous educational policies and made recommendations that further promoted Western education at the primary level. It highlighted the need for a structured approach to education that would cater to the diverse needs of Indian society.

The Raleigh Commission in 1902 focused on the higher education system, leading to the Indian Universities Act of 1904. This act reformed the university education structure in India, aiming to increase the quality and accessibility of higher education.

  • ১২ বছরের বিদ্যালয় শিক্ষা।
  • বিশ্ববিদ্যালয়ে প্রবেশের পূর্বে ২ বছরের ইন্টারমিডিয়েট শিক্ষা।
  • স্নাতক ৩ বছরের।
  • ফলিত বিজ্ঞান ও কারিগরি শিক্ষার উপর নজর দেওয়া হয়।

The Sadler Commission of 1917 was instrumental in proposing significant reforms in higher education, including the establishment of a more rigorous examination system and the promotion of research in Indian universities. These reforms aimed to enhance the academic standards of Indian higher education.

হার্টগ কমিটি (Hartog Committee,১৯২৯):

চেয়ারম্যান — স্যার ফিলিপ হ্যারটগ। প্রাথমিক শিক্ষার উপর জোর দেওয়া হয়।

ওয়ার্ধা পরিকল্পনা:

চেয়ারম্যান — ডঃ জাকির হুসেন। জাতীয় কংগ্রেস ১৯৩৭ সালে ওয়ার্ধায় শিক্ষার জন্য জাতীয় সম্মেলনের আহ্বান করে। The  main aim of basic education was learning through activities.

The Hartog Committee of 1929 emphasized the need for primary education, suggesting that a strong foundation in primary education was crucial for the overall development of the education system in India.

The Wardha Scheme of 1937 proposed a new vision for education in India, focusing on self-reliance and practical learning. This approach was a response to the changing socio-political landscape in India and aimed to empower the youth through education.

Post Comment